fredag 3 juni 2011

Regissören Seth MacFarlane

Bakgrund
Seth MacFarlane föddes i den lilla staden Kent, Connecticut, New England. Där bodde han med sin far, Ron, sin mor, Perry och systern Rachael MacFarlane. Han studerade animation vid Rhode Island School of Design och efter han tagit examen anställdes han av Hanna-Barbera Productions (nu kända som Cartoon Network).

Seth MacFarlane har arbetat som animatör och författare för enormt många TV-serier, som t ex Johnny Bravo (1997) och Cow and Chicken (1995). Han arbetade också för Walt Disney Animation som författare av TV-serien Jungle Cubs (1996). Han var med och skapade The Life of Larry (1995) som ursprungligen var tänkt att användas som ett pausår på MADtv (1995). MacFarlane blev ett framgångsrikt namn under 1990-talet och det dröjde inte länge innan cheferna på Fox ringde Seth MacFarlane och gav honom ett erbjudande på 50 000 dollar för att skapa ett pilotprojekt för vad som senare kom att bli Family Guy (1999).

Den 11 september 2001 planerade MacFarlane att åka till Los Angeles med flyget American Airlines Flight 11 efter att ha hållit ett tal på sitt gamla universitet Rhode Island. På grund av en förväxling av resebyrån fick han höra att hans flyg skulle bli försenat till klockan 8:15 fast planet egentligen skulle avgå klockan 07:45. Han missade alltså planet och en timme efter avgång blev American Airlines Flight 11 kapat av terrorister och kraschar in i World Trade Center i New York och dödar alla ombord. Han tackade sin resebyrå för att de hade strulat till det med avgångstiden för annars skulle han ha varit ombord.


Egna tankar
Man kan med all säkerhet säga att Seth MacFarlane kan gjorde sitt största genombrott med Family Guy, som idag är en av de mest sedda tv-serierna. Då han satt bakom spakarna för Johnny Bravo och Dexters Laboratorium stod han alltför mycket i bakgrunden. Inte ens jag visste att han hade gjort alla dessa animerade serier förrän jag började se på Family Guy och hittade information om honom i tidningsintervjuer på internet. MacFarlane växte i mina ögon efter jag hade läst om vad han hade uppnått under sin karriär och jag ser verkligen upp till honom.

MacFarlane är även en väldigt begåvad pianist och sångare. Ett 90-årigt par undervisade honom och de hade även varit Frank Sinatras sångtränare. Han har skrivit på ett skivkontrakt med Universal Republic Records och har meddelat att han spelar in ett album med storband. Man skulle kunna säga att han är mångsidig som få.

Jag är ett väldigt stort fan av Seth MacFarlane eftersom jag tycker väldigt mycket om hans serie Family Guy och att jag fullkomligt älskade Johnny Bravo och Dexters Laboratorium när jag var liten. Om man tänker efter så här i efterhand ser man ett samband, det är i princip samma humor i alla serier han har gjort. Det är inget man märker direkt eftersom du först bör se alla serier för att sedan kunna börja dra ”paralleller”. Däremot har Seth MacFarlanes stildrag ändrats oerhört. Man kan inte se att han har gjort Johnny Bravo genom att bara se på hur han har tecknat den och därefter försöker jämföra med Family Guy. Jag tycker i alla fall att hans tecknande och kärriär har ändrats exceptionellt och han har blivit oerhört duktig. Jag skulle göra vad som helst för att träffa denna väldigt intressanta man.


Källförteckning

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar