söndag 15 maj 2011

Eragon

Eragon (2006) handlar om den fattige pojken Eragon som en dag hittar ett drakägg i skogen när han är ute och jagar. Han tar hem ägget till sig och ur det föds en glittrande safirblå ögonsten till drake som han döper till Saphira. Tillsammans ska de rädda världen.


Eragon kan upplevas på två olika sätt, genom att läsa den som bok eller se den som film. Jag läste boken först och tyckte att den var jättebra. Jag skapade en egen värld inuti mitt huvud där jag såg allt på mitt eget sätt och eftersom det är en fantasybok så är de flesta figurer i boken påhittade och man får se dem precis som man vill. När jag såg filmen blev jag väldigt upprörd eftersom regissören Stefen Fangmeier tydligen inte har upplevt Eragon på samma sätt. Efter en knapp halvtimme kunde jag inte se mer av filmen för att jag tyckte den var ganska dålig faktiskt. När jag läste boken tänkte jag mig att när Eragon var hemma var allt lugnt, det gick ganska bra för människorna och solen lyste. I filmen tyckte jag att det var mörkt och trist och de verkade sura och misstänksamma och då hade jag inte ens kommit till den delen i filmen då det började gå dåligt.

Man brukar säga att man ska läsa boken först och sen se filmen, men i det här fallet tycker jag inte att man ska se filmen över huvudtaget om man läst boken. Den bara förstörde min syn på boken. Jag tror definitivt att jag hade tyckt filmen var helt okej om jag inte läst boken först. Det beror nog också på att det är en fantasybok/film och i boken får man hitta på hur allt ser ut medan i filmen är det regissören som har gjort filmen som han har upplevt den när han läste boken och då blir det inte som man själv har tänkt sig att filmen ska bli.

Jag tycker definitivt att det här är en bok som man ska läsa om man gillar lite tyngre böcker och även om jag inte gillar filmen så tycker jag ändå att man ska se den om man inte läst boken för då kan den säkert vara riktigt bra!


Källförteckning
Bild från filmen Eragon (2006). URL: http://www.cgfocus.com/images/moviereviews/Eragon/EragonTitle.jpg (Läst: 2011-05-15)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar