tisdag 24 maj 2011

Hur många lingon finns det i världen?


Handling
Filmen Hur många lingon finns det i världen? (2011) handlar om Alex som är arbetslös och väldigt lat. Han vill arbeta med teater, men han orkar inte ens memorera repliker. Alex bor med sin flickvän och sitt barn och eftersom han är arbetslös och oansvarig så kastar flickvännen ut honom ur lägenheten. Alex tar sin tillflykt till sin hemstad Hudiksvall. Han ringer till sin bror och frågar om han kan bo hos honom ett tag, men brodern är inte glad att se Alex så han får bara bo en natt hos honom. Alex har lyckats att motvilligt få ett jobb som assistent på en dagverksamhet för utvecklingsstörda. På daghemmet ser han att de aldrig får göra något roligt och då börjar han hitta på spännande och minst sagt utmanande saker med de mentalt handikappade personerna på daghemmet.

Personliga åsikter
Personligen tycker jag att filmen är väldigt bra för att man får se hur de utvecklingsstörda kan ha det. Jag brukar inte tänka så ofta på de som har fysiska eller mentala sjukdomar, men den här filmen fick mig verkligen att tänka till. Jag liksom alla andra i världen har ibland fördomar om folk, men den här filmen fick mig verkligen att inse att alla inte är likadana. Alla har ändå känslor och man ska inte döma någon efter utseende eller t.ex. sjukdom.

Jag tycker också att de utvecklingsstörda ska få bestämma lite mera över sig själva, de ska inte bli tillsagda av till exempel deras föräldrar om vad de får och inte får göra. Det beror självklart också på vad de vill göra, alla deras beslut kanske inte är de bästa. Att uppträda på en scen borde absolut vara ens eget beslut och inte någons förälders.

Filmen är verkligen berörande och väldigt humoristisk. Filmen berörde mig även för att Alex som i början inte var så sugen på att jobba med de utvecklingsstörda, blev en av deras vänner och han brydde sig verkligen om alla när han lärde känna dem. Alex själv hade det inte så lätt i början av filmen eftersom han blev utkastad av sin flickvän och han fick inte ens ta hand om sitt barn. Ändå försökte han vara glad och hjälpa alla på daghemmet, han började inte dricka som säkert många i hans situation hade gjort. Alex gav aldrig upp för han ville verkligen visa att han kan ta ansvar och att han kunde förändra sig för att vinna tillbaka sin före detta flickvän och barn.

Hela filmen är egentligen väldigt rörande och man börjar verkligen tänka på hur bra man egentligen har det, att man kanske skulle vara lite mera tacksam över det man har. Titeln på filmen är dock lite dålig eftersom den har ingenting med filmen att göra. Om jag skulle betygsätta den här filmen så skulle den absolut få tio av tio poäng, det är en av de bästa filmer jag har sett. Jag brukar inte gilla svenska filmer eller dramatiska filmer heller för den delen, men denna film är absolut ett undantag.


Källförteckning
Bild poster Hur många lingon finns det i världen? (2011). URL: http://www.filmparadiset.se/wp-content/gallery/posters/hur-manga-lingon-finns-det-i-varlden-poster.jpg (Läst: 2011-05-24)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar