onsdag 3 mars 2010

Sagan om ringen

Hjälten som ingen såg?!

Sagan om ringen är berättelsen som tog världen med storm med hjältarna som smälte våra hjärtan. En av dessa hjältar, som är en person med en rädsla för det okända och med en vilja av stål, är villig att gå genom eld och vatten för att rädda Midgård. Nej, jag pratar inte om Frodo, utan om den ende som följde honom ända till slutet vid Domedagsberget; Samwise Gamgee!

Samwise Gamgee var en av de åtta personer om lovade att skydda Frodo Baggins på hans resa mot Mordor och Domedagsberget där han hade till uppgiften att förstöra ”Ringen” som höll hela världens ondska i sin lilla form och som kunde förstöra hela Midgård om den hamnade i fel händer.

Samwise räddade Frodos liv vid flera tillfällen. När Frodo blev attackerad av en jättespindel och stucken av denne så att han hamnade i ett komaliknande tillstånd tog Sam ringen för att fullgöra uppgiften. Frodo blev dock upphittad av orker som tog honom till Mordor. Sam insåg att Frodo inte var död och gjorde sedan allt för att rädda honom.

Sam var alltså beredd att avsluta uppgiften om inte Frodo kunde göra det, en uppgift som kunde förgöra honom helt och hållet. Han gick (nästan bokstavligt talat) genom eld och vatten för att Frodo skulle ta sig till Domedagsberget. Flera gånger var det han som uppmuntrade Frodo att fortsätta, som såg till att Frodo och ”Ringen” tog sig igenom allt det de fick gå igenom. Frågan är om det bara är Frodo som är hjälten som förstörde ringen?!

Det tycker inte jag. Sam är för mig en hjälte, han också. Han offrade sitt liv, en säker och trygg framtid i Fylke, för att rädda hela Midgård från ondskan som ringen och Sauron besatt. På ett ställe i filmen säger han till Frodo:
- Om jag tar ett steg till är jag längre hemifrån än jag någonsin varit.
Han är livrädd och ändå gör han allt han kan för att uppgiften ska lyckas. Han är den som får Frodo att fortsätta när det ser ut som det inte finns något hopp.

De var åtta stycken från början som skulle skydda och stötta Frodo, men när de nådde målet var Sam den ende som var kvar. Vid Domedagsberget sa Sam till Frodo:
- Jag kan inte bära ringen åt dig, Frodo, men jag kan bära dig!
Sedan lyfter Sam upp Frodo och bär honom upp för berget och in till de vrålande eldarna.

Med hela sig själv och hela sitt liv gör han allt han kan för att Frodo ska nå fram till Domedagsberget! Han stöttar och skyddar med risk för sitt eget liv. Det är för mig en riktig hjälte! Han offrar sig själv för att rädda någon annan!


I am glad you are here with me. Here at the end of all things, Sam.
– Frodo till Sam vid Saurons fall.


Källhänvisning:
http://tolkiengateway.net/wiki/Samwise
http://www.glyphweb.com/arda/index_plac.html

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar